Edistyksen tajuaminen

Joskus vaan tulee niitä hetkiä, kun yhtäkkiä tajuaa, miten pitkä matka tässä on oikeasti kuljettu yhdessä. Löysin vanhan keskustelupalstaviestin tammikuulta 2011, jossa olin summannut meijän tokoharrastamista.

Image

Ja nyt kun miettii, että mölleissä on käyty vaikka kuinka paljon, virallisia kokeita takana kahdeksan, joista kaksi ykköstulosta ja TK1 on siis vain yhden ykköstuloksen takana. Saati kun miettii sitä, miten koira on kehittynyt. Mulla oli koira, joka tuli näyttelypöydältä alas kun 2m päässä ihminen kääntyi katsomaan sitä. Nyt mulla on koira, jonka kanssa voi olla ja mennä helposti, ja jonka kanssa suhde on niin uskomattoman hyvä. Se on jotenkin niin käsittämätöntä, miten paljon Ifa on oikeasti reipastunut aikojen saatossa. Eihän se nyt ihmisistä ja koirista vieläkään tykkää, mutta se on oppinut, että mä pidän huolen siitä ettei sen omaa tilaa loukata, joka on johtanut siihen että Ifa pystyy keskittymään tekemiseen koirien ja ihmisten keskellä.

Onhan sillä nyt edelleen huonot hetkensä ja mun jännittäminen selkeesti pahentaa aina tilannetta – ihan ymmärrettävästi, kun se musta muutenkin niin paljon tukea ottaa. Mun koirista Ifa kun on se, joka seuraa mun esimerkkiä, uskoo että mä tiedän parhaan tavan toimia, parhaan polun kulkea. Liksu ei usko siihen, Liksu haluaa tehdä omat valintansa ja usein epäonnistuu. Asia konkretisoituu metsälenkeillä jos tulee ojan ylitys. Ifa pysähtyy, odottaa, katsoo mistä mä menen yli ja tulee samasta kohtaa yli. Liksu haluaa valita itse, mutta tajuaa ettei pääse valitsemastaan kohdasta, panikoi, tekee jonkun räpellysloikan ja yleensä sotkee itsensä. Kun ei kelpaa mun valinta.

Toisaalta – niin se on kai koira kuin omistaja. Enhän mäkään mikään maailmankaikkeuden sosiaalisin ihminen ole – uudet sosiaaliset tilanteet ja kontaktit ahdistaa, en pidä niistä, kun en tiedä enkä osaa niissä toimia. Enkä ole kovin itsevarma ollut ennen. Samanlaiseksi on siis koira kasvanut. Ja nyt ollaan yhdessä kasvettu pois päin siitä.

Image

Minä ja Ifa 2009

Image

Minä ja Ifa 2011

Image

Minä ja Ifa 2013

Leave a Reply

